4/05/2012

Kunskapen om endometrios måste bli bredare inom vården!

Alltså!! Jag blir mörkrädd när jag hör hur andra kvinnor med endometrios bli bemötta på olika sjukhus, bland annat SÖS och Södertälje Sjukhus. Flera har blivit bortviftade och hemskickade för att sedan behöva opereras akut ett par dagar senare. Detta händer allt för ofta. Okunskapen om enodmetrios är förskräcklig! För att bli tagen på allvar måste man i princip ligga ner och illskrika och gråta som ett barn. Det är helt sjuk! Hur kan det komma sig att det arbetar människor inom vården som är helt ointresserade av patienters välmående? Hur tror de att de kan veta hur man mår? Jag vet ju hur jag blir när jag har det som värst - då ligger jag mest och skakar av smärta. Prata går inte.


Alltså, hur många tror de skulle, av egen vilja, få medicin upptryckt i stjärten, skreva, få olika instrument iförda i underlivet och ett rör intryckt i urinhålet av en vilt främmande människa bara för att man har "lite" ont? Okej då, först får man smärtstillande i tablettform eller intravenöst och sist i rumpan. Men ni fattar vad jag menar. Jag är upprörd.