6/01/2012

Mat och endometrios


I början av nästa vecka får jag hem två böcker som jag beställt, skrivna av Carolyn Levett. En innehåller 250 recept som är bra då man har endometrios och den andra boken handlar om lite allt möjligt gällande sjukdomen; hälsa, terapi, recept, humör etc. Jag ser verklig fram emot receptboken! Nu när jag ska bo själv är det lättare att planera och tillaga specialmat. Det ska bli riktigt spännande!

Jag har börjat med att lägga om min frukost. Det blir lite enformigt och tråkigt i längden men det är det som är bäst för mig och så får det vara. Jag äter en tallrik filmjölk, laktosfri, med linfrön, katrinplommon och bär eller frukt. Sojaprodukter ska man undvika om man har endometrios, det är inte bra för vår sjukdom och våra hormoner då soja innehåller en liten dos östrogen. Sedan försöker jag att undvika vissa kolhydrater och lägga till mer frukt, bönor och baljväxter. Tur att jag gillar sådan mat, annars hade det varit jobbigt! Linsgryta och bönsallad är något som jag gärna äter. Och fisk, det äter jag gärna! Det är ju tyvärr så när man äter en hel del tabletter att magen tar stryk av det, och har man dessutom redan besvär med de områden på grund av en sjukdom som endometrios får man hjälpa kroppen men matsmältningen och mage- och tarmfuktionen. Det är mycket att tänka på! Det gäller att ta reda på en massa saker för att må så bra som möjligt. Jag ska göra så mycket som jag själv kan påverka :)