8/18/2012

En händelserik flytt!

Hallojsan friends! Här sitter jag vid mitt lilla, vackra slagbord i mörkt trä med svarvade ben och äter lite nötter. Jag har massor att berätta och jag börjar med gårdagen. Jag och mamma rullade iväg från Stockholm vid tiotiden på förmiddagen. Vi stannade två gånger, en gång för att köpa kaffe och tanka och den andra gången tog vi en omväg och åkte till Vadstena och gick en liten promenad och tittade på klosterområdet. Jag tror att vi var framme i Gränna runt halv tre, tre tiden. Men jag är inte helt säker.

Väl framme packade vi ur bilen och bestämde oss för att äta lunch innan något annat. När vi skulle gå så kunde jag inte hitta min plånbok någonstans. Jag var säker på att jag hade haft med mig den från bilen in till lägenheten, men varken mamma eller jag kunde hitta den. Och vi letade överallt! Som tur var finns det en bank i Gränna, just den jag har mitt kontokort ifrån. Så vi gick dit, men såklart var det stängt. Redan klockan två stängde de. Jag blev lite stressad över att varken ha körkort eller kontokort. Tur att min iPhone inte låg i plånboken, för det brukar den göra. Jag ringde till banken och spärrade kortet, sedan ringde jag polisen och anmälde körkortet borta.



ALLTSÅ. Jag ska snart fortsätta berätta men jag måste bara säga en annan sak först. Jag tycker om barn, i alla åldrar och har aldrig haft svårt med barn. Tre meter från mitt fönster står det en enorm studsmatta där just nu fyra små flickor jagar varandra i och skriker. Inte skrattskriker. Utan vrålskriker. Gälla småbarnsskrik - en decibel som bara småbarn når. Klockan är snart nio, borde de inte gå och lägga sig snart? Hela dagen har de sprungit runt och skrikit. J a g b l i r t o k i g !



Efter samtalen till banken och polisen var jag så arg och irriterad. Hade jag tappat plånboken i Vadstena? Hade någon tagit den utan att jag märkte det? Jag var jättehungrig, arg och varm. Det var en väldigt varm dag igår. Mamma och jag promenerade till hamnen och där åt vid lunch på några stenar precis vid vattnet. Det blev rökt fisk med potatissallad. Det var gott! Efter det promenerade vi lite och då gick vi in i en klädbutik med "Romantiska kläder och inredning". Mamma prövade lite blusar jag satte mig i en fåtölj och vilade. Personalen var jättetrevlig och tillslut bestämde sig mamma för att köpa en blus. Vi småpratade lite med personalen, en medelålders kvinna och hennes mamma. Det slutade med att de frågade om inte jag skulle kunna tänka mig att jobba extra hos dem, em/kvällar och helger. Jag blev jätteglad! Det är en himla mysig butik, det finns även en liten balkong där man kan få kaffe och kaka. Hela butiken är fylld med kläder, mycket från märket Creme, kuddar, smycken, småsaker etc. Precis som det står på skylten, romantiska kläder och inredning. Förstår ni! Jag har blivit med extrajobb :) På måndag ska jag ringa till kvinnan där och bestämma när och hur. Det känns jättebra! Speciellt när jag fick komplimanger för mitt leende och mina tydliga smilgropar. Väldigt snällt av dem att säga det.
Mysigt med en rosenväxt precis utanför
mitt fönster :)

Så på en och samma dag försvann min plånbok med kontokort och körkort och så blev jag erbjuden ett extrajobb. Hur det kan bli alltså!

Vi gick till matbutiken och jag handlade alla de färsk- och frysvaror jag behövde. Sedan åkte mammsen iväg och jag blev kvar med alla flyttkartonger, kassar och en resväska med kläder. Jag fixade och donade fram till tio på kvällen, då höll jag på att stupa så jag åt två smörgosar och drack en kopp te. När jag skulle gå och lägga mig gjorde jag ett otroligt fynd. Under täcket låg min plånbok! Haha :) Jag visste ju att jag inte hade tappat bort den! Idag jag har ring polisen och avanmält förlusten av körkortet, så jag slipper fixa ett nytt. Men bankkortet är ju spärrat, ett nytt kommer nästa vecka. Jag har lånat pengar av mamma, så jag har kontanter så jag klarar mig. Vilken dag va!

På mitt kylskåp!
Jag håller med!




Idag har jag gjort fint, fixat det sista och promenerat två gånger. Jag har haft lite ont då och då, typ som när man har ägglossning. Väldigt märkligt... Till lunch gjorde jag en stor fiskgryta som även räckte till tre matlådor och lite mellanmål imorgon. Jag har handlat en konservöppnare och ett paket glass. Det var inte mitt fel. Glassen heter "Himmelsk röra. Smörkolaglass med chokladsås". Vem vill inte ha himmelsk röra?
Detta är den breda gatan ner till hamnen. Längst
ner skymtar Vättern och Visingsö :)
Huvudgatan i Gränna. Brahegatan!