9/14/2012

Enanton, första sprutan

Jag vaknade strax efter åtta i morse, jag var så kissnödig. Jag hade ont i halsen och kände mig varm. Det var kallt i lägenheten. Jag var så nervös för vad som skulle hända senare på dagen att jag var alldeles lös i magen. Efter frukosten promenerade jag till sjukgymnasten och fick genomgång av olika övningar. Sedan hämtade jag ut mina mediciner på apoteket och promenerade hem. Klockan var halv tolv och jag satte mig vid datorn för att skriva klar min examinationsuppgift. Det gick bra, jag hade massor med idéer och tankar. Tiden bara flög förbi. Jag försökte att inte tänka på att jag skulle ta första sprutan sen. Sprutan är alltså min nya medicin, istället för Synarela (nässprayen).

Strax efter två kom jag på hur mycket klockan var. Jag slängde mig i duschen och åt lite sallad. Klädde på mig, och gick snabbt till vårdcentralen samtidigt som jag åt en macka. En väldigt snäll klasskamrat mötte upp mig och följde med mig in till den där hemska sprutan. Det kändes skönt att inte vara ensam och jag blev lugnare av att ha någon bredvid mig. Jag fick sätta mig på britsen och luta mig mot kudden. Om man sitter upp är det lättare att få tag i fettet på magen sa sköterskan. Så jag satte mig och försökte trycka ut så mycket av bullmagen som möjligt. Det gick fort att ta sprutan, direkt efteråt snurrade det i huvudet. Det kändes när hon stack in sprutan och sedan kändes det väldigt spänt och konstigt under huden. Det gick ganska fort. Jag fick ett glas vatten och satt en liten stund. Spänningen släppte. Sticket ömmade och det kändes hårt under huden. Nu ömmar det när jag trycker. Så jag ska inte trycka.

Efteråt tog vi en fika. Jag åt en chokladkaka, en bit alltså inte en hel haha :) Jag tror att sockret gjorde mig gott. När jag kom hem vid fem hade jag världens energi. Jag sopade, diskade, vek om alla kläderna och torkade av hyllorna. Det gick kanske en timme och sedan högg det till lite i buken. Bara snabbt sådär. Sedan kom en trötthet, herregud. Jag lade mig i sängen och softade lite. I bakgrunden hade jag på "Jag är Zlatan", en ljudbok. Nu är jag trött, det ömmar i hela buken och jag väntar på att det ska gå ett par timmar så att jag kan lägga mig och sova för dagen. Då och då hugger det till i vänstra delen av buken och jag bara hoppas och önskar att jag får en lugn natt... 

Här inne ligger den dumma sprutan! Längtar inte
efter biverkningarna. Läste lite på FASS. Påverkar
förmågan att även köra. Kul. Länk till FASS
Såhär ser sprutan ut. Två cm rakt in i fläsket bara!


Fick ett onödigt stort plåster. Har kommit
pyttelite blod från lilla hålet där sprutan satt.

Detta är medicinen istället för Estradot (plåstrena jag har haft på skinkan). Skickar ut lite östrogen i kroppenoch behandlar benskörhet lite. Detta ska hjälpa mot värmesvallningar och sånt
som man har när man är i klimakteriet.
Såhär ser min medicin för torra slemhinnor ut.
Jag är enormt skeptisk mot dem och är rädd att de ska förvärra mina symptom.
Å anda sidan är det en expert på endometrios som har skrivit ut dem, men ändå.
Jag är inte övertygad. I bipacksedeln varnar de för att använda dem ifall man har endometrios.
Är lagom förvirrad nu. Ska avvakta lite.
Det är alltså tabletter längst ut på pinnen. Man för in den i slidan och sedan
finns det en sorts knapp längst ner. När man trycker på dem så lossnar
tabletten och sätter sig förhoppningsvis på slemhinnan. En om dagen i
två veckor och sedan två i veckan.