4/19/2015

Två månader

Precis igår var det två månader kvar till beräknat förlossningsdatum för vår lilla liv. Sedan ett par veckor tillbaka mår jag illa igen. Jag kräks ibland, får i mig små portioner så det är lättare med småplock, är kass i magen igen, fått foglossning och känner mig allmänt sjuk. Endometriosen gör sig påmind ibland med att dra och värka. Hatar det. Tabletterna för illamående jag fått utskrivet hjälper föga. Och gör de det så somnar jag bara. Kul. Det är märkligt hur en graviditet kan påverka så olika i perioder. De senaste två månaderna har jag ju mått fantastiskt bra! Och så vände det helt plötsligt. Brösten läcker nu med och jag känner mig bara stor och ofin. Magen växer och växer. Lilla livet rör på sig, pysslar, bökar och har sig. Jag är helt befriad från bristningar, det känns skönt. Jag vet inte om jag hade så brytt mig så mycket av några ränder på magen, men det känns i alla fall skönt att vara utan.

Jag lever med världens bästa människa. Det går inte en dag utan att jag känner mig älskad. Tänk vilken tur jag har! Det behövs verkligen nu. Eftersom jag inte varit på jobbet de senaste två veckorna träffar jag inga människor. Alltså dagarna känns så ensamma. Det är jag och katterna hemma. Beroende på dagsform går jag en låååångsam promenad. Det känns jätteskönt att komma ut och jag önskar att jag kunde ha sällskap. Dagarna är ensamma. Våren har kommit, solen skiner och vädret är härligt. Och jag fantiserar om fika i trädgården med vänner. Vänner här, som jag aldrig träffar och de som jag kommer att lära känna i framtiden. Det känns svårt. Jag har också börjat tänka på mardrömsscenarion, typ att lilla livet inte mår bra eller drabbas av för plötslig spädbarnsdöd. Fyfan, monster i mitt huvud. De mesta tankar är fina bilder, men då och då smyger sig oron fram. Det är ju omöjligt att skydda lilla livet från allt. Men tänkt om man kunde det!

Och så kan jag ju inte låta bli att snudda vid tanken - Hur långt tid efter förlossningen kommer jag börja känna av min endometrios? När måste jag börja med skitsprutorna igen? Eller ska jag hoppas på att vara en av de lyckligt lottade som är smärtfria i flera år efter en graviditet? Så satans jävla förbaskat typiskt att tänka sådana tankar bara för att man har en kronisk sjukdom. "Tänk om..."

Jag har börjat läsa lite i en bok som heter Att föda barn utan smärta och fokuserar på olika verktyg som ska hjälpa för att undvika stress och rädsla och istället leda till trygghet och kraft. De är andning, avspänning, rösten och tankens kraft. Vi har också skrivit ut ett dokument som heter Signekursen. Den tar också upp olika verktyg. Andning och hur man kan slappna av under värkarna. Jag måste verkligen komma ihåg att behålla fokus och andning.

Lilla livets kläder är tvättade och spjälsängen är monterad. Vi bäddar den först när vi kommer hem från BB. annars blir den bara full med katthår. Vagnen står redo i förrådet. Nu vill jag att tiden ska flyga fram!