6/12/2012

Klimakteriedags med Synarela och Estradot

Jag är 25 år gammal och ska sättas i ett konstgjort klimakterie.

Idag var jag på KS Huddinge för genomgång av min operation i mars och för att få en starkare behandling. Operationen visade endometrios lite varstans, mest vid urinblåsa, livmoder, på tarm, vid ena äggstocken, lite på den andra. Detta förklarar bland annat mina ben- och ryggsmärtor och en hel del annat. Min ena äggstock är lite sammanväxt med bäckenväggen. Ont. Livmoder och äggledare såg dock fina ut, utan ärrbildningar vilket betyder att jag har en bra chans att faktiskt bli gravid i framtiden. Det var ett så glädjande besked, jag fick tårar i ögonen! Jag ska hålla alla tummar jag har för att det blir så. Jag har en sådan hög önskan om att kunna bli mamma och kunna bära mitt egna barn. Eftersom jag spelade in hela läkarbesöket kan jag gå tillbaka och lyssna på det :)

Sedan i mars har jag ätit p-piller utan uppehåll för att undvika nya blödningar och på så sätt dämpa endometrioset. Men det har inte funkat alls. Jag har blött nästan konstant, haft ont och även varit inlagd för det. Så idag fick jag ny medicin utskrivet. Jag ska sättas i ett konstgjort klimakterie. Detta med hjälp av Synarela nässpray 200 mikrog/dos. I Synarela finns det GnRH-agonister som hämmar produktionen av könshormoner. Produktionen av ägg upphör, precis som när man är i klimakteriet. Då det är vanligt att denna substans orsakar benskörhet har jag även fått Estradot 37,5 mg depotplåster utskrivna. De innehåller östrogen (den hormonen man vill stoppa) men har en visat sig ha en god effekt mot benskörhet, eller det bromsar ner processen. Estradot minskar även svettningar. Bra! För jag har ingen lust att gå runt och svettas i tre månader. Det räcker med humösvängningar och torra slemhinnor. Hoppas att jag inte heller går upp 16 kg. Viktförändringar är vanliga.... Bläääää jag vill inte bli stor som ett hus!! Hoppas att min vikt inte förändras något alls!

Min plan
Redan imorgon tar jag den första dosen Synarela i ena näsborren. På kvällen tar jag den andra dosen i den andra näsborren. Om 14 dagar, från imorgon, börjar jag med plåstrena. Två plåster i veckan och de ska sitta dygnet runt. Om tre månader har jag återbesök.

Men jag är orolig över de första 14 dagarna, läkaren berättade att i början "attackeras" endometrioset och man kan ha smärtor. Dessa ska förhoppningsvis upphöra då man börjar med Estradot. Jag hoppas att jag blir skonad från smärtgenombrott och andra smärtor. Jag har ju en massa smärtstillande annars, tur är väl det. Shit! Imorgon börjar mitt klimakterieliv. Jag är 25! Hoppas att min närmaste omgivning har lite överseende med mitt humör, jag ska verkligen anstränga mig att försöka kontrollera mig.

Jag vet inte varför vissa ord i texten är understrukna i blå text, det är någon reklamgrej som har smygit sig in. Ska försöka ta bort det eftersom jag inte vill ha någon reklam här.