8/23/2012

Vilse i skogen och årets förkylning

Ja, Herregud... Var ska jag börja?
Igår vaknade jag som sagt vid halv sex på morgonen. Jag stekte ägg till frukost och under förmiddagen packade jag färdigt min väska och sedan gick jag till konditoriet för att köpa bröd till kvällen. Vid tio i elva var jag vid hamnen och väntade på elva båten från Visingsö. Jag och ett par andra skulle bli hämtade och sedan skulle vi åka till en lägergård. Båten kom, men inga jag kände igen gick av. Så jag ringde en tjej i min klass och frågade vart de var. De hade redan åkt, halv elva var det ju jag skulle vara där. My bad! Jag väntade en stund och sedan kom alla tre lärarna ner och hämtade mig. Efter tio minuters bilfärd på landsvägen var vi framme. Åh vad snorig och trött jag var redan då. Det första vi gjorde var att leka en namnlek och sedan blev vi indelade i basgrupper som vi ska ha i två år. Dagen flöt på med olika uppgifter. Sedan skulle vi ut på tipspromenad och samarbetsövningar. Det spöregnade, inte lite utan galet mycket. Jag hade gympaskor, jeans, regnjacka och paraply. Det hjälpte inte så mycket och jag ångrade att jag inte tog med mig gummistövlarna. Efter ett par stationer kom vi fram till en sjö. Där skulle en av oss hoppa i sjön, simma ut till en gummiring, ta en lapp med ett ord som fanns i en påse, simma tillbaka och springa tillbaka över bryggorna till gruppen. Sedan skulle vi göra så många ord som möjligt med det ord vi fick. Vi hade fem minuter på oss totalt. Självklart var det jag som hoppade i sjön. Jag hade sagt innan vi gick dit att jag kunde tänka mig att göra det, så jag hade bikinin på mig under redan. Jag tänkte att eftersom jag redan var förkyld så skulle ingen annan behöva bli det. Det var riktigt varm och skönt i vattnet, inte allt kallt faktiskt! Och piggare blev jag, det var riktigt roligt.

Efter simstationen torkade jag mig och klädde om till mina dyngsura jeans och vi fortsatte tävlingen. Vi gick och gick och gick, kartan gick sönder, det var ju så blött. Vi hade ingen aning om vart vi var. Och vi hade dålig täckning i skogen. Vi var nio personer tror jag, två basgrupper, som gick vilse. Men det var inte så många sura miner. Vi pratade och skojade åt situationen ändå. Lite bittert var det, men mest för att vi alla var blöta. Efter säkert ett par timmar blev vi hämtade. Totalt genomblöta kom vi fram. Jag hade aldrig hoppat i sjön och blött håret om jag visste att vi skulle gå vilse haha :)

Vi åt middag och sedan blev det mer tävlingslekar. Jag hade jättekul! Idag mår jag inte alls bra, jag har feber ont i hela kroppen. Jag är riktigt förkyld. Innan vi åkte bestämde jag mig för att berätta för min basgrupp att jag har endometrios och vad det kan innebära. Vi är fem totalt i gruppen, inklusive mig, så det kändes inte så farligt. Det är viktigt för mig att de ska jag umgås tätt med vet hur jag mår så att det inte blir en massa tissel och tassel. Det underlättar även för förståelsens skull. Det känns bra, jag känner att jag gjorde rätt som berättade. Jag fick även de reaktioner jag ville ha. "Nemas problemas om det blir svårt för dig någon gång, det är bra att du berättar etc." Thank you!

När jag kom hem vid halv elva/elva åt jag nyponsoppa med keso. Av någon anledning tog jag mig på halsen. En knöl! Hello! Jag tänkte att jag kanske hade fått halsfluss så jag ringde vårdcentralen och fick en tid tjugo minuter senare. Väl där tog de blod- och halsprov. Allt negativt, jag hade bara en svullen lymfkörtel som är vanligt vid förkylning. Men jag har ju aldrig haft det, jag tänkte bara att jag inte ville smitta ner hela min klass med halsfluss såhär i början. Tur att det inte var det!

Nu har jag slängt ut någons färdiga tvätt ur tvättmaskinerna i tvättstugan och stoppat in mina, eftersom jag hade bokat klockan ett. Sån är jag! Ska dricka en kopp te och vila. Har även gjort den första läxan, "veckans journal". Det är en uppgift som vi ska skicka in i slutet av varje vecka. Eftersom framtida arbete innebär dokumentation, en skyldighet enligt lag, så ska vi öva oss i att dokumentera lite om vad vi har gjort varje dag och vad vi har bidragit med och vad vi hade kunnat göra bättre.

Ledig i tre dagar nu. What to do?