9/10/2012

Från spray till spruta. Tusen tankar och blandade känslor på en buss till Gränna

Blandade känslor efter idag. Är på väg hem till Gränna nu, bussen åkte från Stockholm vid halv två. Jag fick träffa en läkare jag vet är kunnig. Hon arbetar i Endometriosteamet och är aktiv i media och forskning. 


I veckan slutar jag med Synarela och Estradot. Jag har precis ring Apoteket i Gränna och beställt Enanton. FASS beskriver Enanton såhär: "Enanton Depot Dual är ett läkemedelspreparat som ges som en injektion under huden. Läkemedlet innehåller leuprorelinacetat, som är ett syntetiskt hormon som minskar testosteron- och östrogenhalterna i kroppen. Läkemedlet används för att behandla avancerad prostatacancer." Alltså för prostatacanser. Kul medicin. Var fjärde vecka ska jag gå till distriktssköterskan på vårdcentralen och få en spruta. Likt Synarela, är även det en medicin som sätter mig i klimakterie. Eftersom jag redan är i det så blir det ingen jobbig övergångsperiod. Det är ju positivt. Istället för två Estradotplåster i veckan ska jag ta en tablett om dagen. Uppföljning med provtagning och mätning av skelettet blir i januari.

Jag ska läsa mer om medicinerna och skriver mer om det sen. Men jag har blandade känslor just nu. Jag vill bara ha en medicin som funkar. Inte hålla på att byta var tredje månad för att ingen är tillräcklig. Nu ska jag få en spruta och tablett varje dag. Plus de två andra jag redan tar på morgonen, Prilect och kalcium. Dessutom skrev hon ut en medicin för torra slemhinnor och så ska jag köpa en annan medicin för migrän. 

Varför, verkligen VARFÖR, kan inte staten bara finansiera en forskning på kvinnosjukdomar och förhoppningsvis komma fram till en vettig behandling? Det skulle bli bättre ekonomiskt och tidsmässigt för alla inblandade. Känner mig som en provkanin som utsätts för en massa kemiska experiment. Hur mår min kropp och mina organ nu egentligen? V a r f ö r ?