12/10/2012

Dramatisk och omtumlande kväll

Igår kväll upplevde jag två omtumlande allergiska reaktioner. Jag hamnade i chock. Först av morfin och sedan av adrenalin. Oturligt! Men det slutade bra tack vare snabba insatser och tät bevakning nu under natten. Det var läskigt första gången och jag blev lite rädd. När det hände igen och jag kände personalens stress kändes det otroligt jobbigt. Jag visste inte vad som hände eller hur det skulle sluta.  Min puls och blodtryck var jättehögt och under natten har de kollat sådant regelbundet. Fick även min Enantonspruta under dagen, men det hör inte till detta.

Jag fick en dos morfin, det gick snabbt och var intravenöst. Tidigare har de sprutat in en halv dos i taget, sakta och vilat lite där emellan. Efter några sekunder stack det till i fingertopparna och i hela bröstkorgen. Jag fick svårt att andas och kupade efter luft. Min bröstkorg var rödflammig av utslag. Jag tryckte på larmknappen. Barnmorskan ringde snabbt efter hjälp och tre andra barnmorskor kom inrusande. först fick jag svälja en massa cortison, massor med små brustabletter. Jag fick en till tablett, men jag minns inte vad. Sedan kom de in med syrgasslang och tub. Nu var en läkare här och ordinerade adrenalin. 

Jag var helt borta, men mina vaga minnesbilder av en läkare och tre barnmorskor som har näsan i en tjock FASSbok från 2011 som slår upp hur de ska injektera adrenalin säger mig att jag blev livrädd. Vet de inte hur man gör? Tillslut så hittade de rätt dosanvisning och gav mig adrenalinet. Det gick så fort. Pang sa det så började jag skaka i hela kroppen, tårarna sprutade och det rann saliv ur munnen på mig. Jag trodde bokstavligen att mitt bakhuvud skulle explodera och mitt hjärta slog så snabbt att jag inte hängde med. Fan vad jag skrek, det gjorde så jävla ont! Läkaren ringde efter en narkosläkaren och två utan barnmorskorna hjälpte mig att andas. De två var lugna och sansade, förmodligen lite mer erfarna. De var medelålders. båda läkarna och resten av barnmorskorna var unga. Jag hade som en tjock klump i halsen. Efter ca tio minuter började det att avta. Narkosläkaren kände på min hals och tittade ner i munnen på mig med en ficklampa.

Narkosläkaren menade att jag hade reagerar otroligt kraftigt och att huvudvärken i bakhuvudet berodde på hjärtats pulstryck i blodet som hade rusat rakt upp i huvudet. Sedan visade det sig att barnmorskan hade blandat fel dos och att det jag fick var en väldigt låg dos adrenalin. Så förmodligen fick jag en till allergisk reaktion. Jag blev lite rädd och kände stor tacksamhet att de varit så snabba båda gångerna.

Sedan satte de en ny nål i handen på mig så ett tag hade jag dubbelt dropp och syrgas. Just nu har jag bara syrgas. Jag får inget mer morfin eller citodon, de ska utreda om jag är allergisk mot morfin. Det känns pisskit. Jag har ont och de kan ge mig värme och akupunktur. Men sist jag fick akupunktur blev smärtorna värre. Nyss fick jag  2x665 Alvedon och en Ibrufen á 400, så lite hjälper det.

Efter all dramatik fick jag besök, som dessutom precis hade råkat komma när allt började. Han hade suttit ute i korridoren i en fåtölj och sett alla springa ut och in och hörde allt som hände. Stackarn. Han stannade en liten stund bara, jag hade bett om några grejer från affären. Så fort han gick däckade jag av utmattning och vaknade för ca en timme sedan. Tre och en halv timma i streck sov jag. Helt otroligt, jag behövde det! Jag mår, efter omständigheterna bra faktiskt. Det finns inget jag inte klarar. Ha!

Ni får uppdatering senare idag!
Kram till er ❤