10/17/2013

Matvanor påverkar kronisk smärta

Idag är jag hemma från aktivitetsdagen i skolan, vi skulle åka till ett badhus där vi kunde välja mellan att träna, motionssimma eller bada. Jag vaknade i så bra idag, hade ont och kände mig trött. Så jag bestämde mig för att stanna hemma och ta det lugnt, packa lite inför resan och plugga lite om jag orkar. Igår fick jag hjälp med att fixa startsidan på bloggen, nu ser den nästan ut som den ska. Hurra!

Jag har reflekterat lite över varför jag har haft ont oftare och mer på sista tiden, och jag tror att det ligger mycket i vad jag äter. Förr var jag noga med att inte äta köttprodukter, pasta, ris och potatis. Nu äter jag allt. Det vore bättre om jag åt mindre pasta och ris, mer grönsaker och bönor, dock skulle jag kunna byta ut kolhydraterna mot mer fullkornsprodukter, till exempel fullkornspasta och råris. Jag måste skärpa mig och ändra min kost, det har gått för långt nu. Så när jag får mina pengar denna månaden vill jag rensa i skafferiet och köpa nytt som är bättre för mig.

Idag till frukost åt jag två Grännaknäcke som jag delade och fick fyra bitar av. På dem hade jag en med leverpastej och inlagd gurka, två med kalkonpålägg och grön paprika och den sista med jordnötssmör utan salt och plommonmarmelad med citron och ingefära som jag har gjort själv. Till det drack jag en kopp kaffe med mjölk och ett rött äpple. Till lunch tänkte jag laga kycklingfilé med kokta grönsaker och råris eller bulgur, men helst bara grönsaker.

Nu blir det lite vila och sedan hoppas jag att jag kan övertala mig själv att gå en långpromenad!