4/11/2013

Första Zoladexsprutan

Eftersom en vän hämtade ut sprutan åt mig igår i Jönköping, den fanns inte i lager i Gränna, så hade jag ingen möjlighet att titta på sprutan hemma innan det var dags. Jag har alltid några grejer jag vill göra innan jag får spruta, lite rutiner. Titta på sprutan, läsa i förpackningen, lyssna på en speciellt låt och ta lite frisk luft. Först imorse höll jag i förpackningen och när jag öppnade den så låg sprutan förseglad i en gul plast så jag kunde inte se den. Det kändes lite jobbigt, vi kunde liksom inte "bli kompisar". Jag glömde sprutan under dagen och tänkte inte så mycket på det i skolan. Men jag hade ont och kraftig smärta var på gång. Jag tog två Citodon och en Ipren vid elva och efter någon timme kändes det bättre, men jag blev väldigt trött. Imorse när jag gick upp var det ganska mycket blod i mina trosor och under dagen har det runnit färskt, rött blod varje gång jag har satt mig för att kissa. Så jag tror att sprutan idag kom ganska så lägligt. Jag vägrar att ha såhär ont längre.

Spruta igen innebär att jag återigen kommer att hamna i ett konstgjort klimakterie och därför har jag idag börjat ta några biverkningstabletter, bland annat för östrogenbrist och kalciumbrist. Utan en liten dos med östrogen, som egentligen inte är så bra, får jag väldigt torra slemhinnor och det gör bara ont.

Till sprutan då. Jag hade ju tänkt att den skulle vara lika lång och fin som de tidigare sprutorna, Pamorelin och Enanton. Men nej. Zoladex är en tjock jävel. Det bra är att det gick fort. Det är ingen vätska som de andra sprutorna. Utan det är ett litet implantat som trycks in under huden och sedan sitter den där några veckor och ger ifrån sig ämnen som påverkar kroppen. När jag såg sprutan så tänkte jag att den ska faan inte in i min mage. Aldrig i livet. Men det gick fort som tur är. På ett sätt var det ju bra att jag inte hade sett sprutan innan det verkligen var dags, det kanske därför den är så väl förpackad? Haha, nä jag tror inte det men jag hade nog tvekat mer än vanligt att ta den om jag hde sett den innan. Tur att det fanns någon som höll mig i handen! Nu ett par timmar senare ömmar det och känns irriterad. Jag väntar på första biverkningarna med spänning lite nervositet.


Efter sprutan gick jag till affären och handlade tre äpplen, gröna vindruvor och en förpackning
te. Sedan gick jag till mitt favoritfik och köpte en räksallad. Det var min belöning till mig själv för att jag var så duktig som tog sprutan. Och gott vad det.


Jag har totalt glömt att berätta att jag sedan i måndags har börjat på en detoxkur från MethoDraine. En flaska om dagen med vätska ska jag dricka. Och det har redan fått igång min mage. Dessutom känner jag mig inte lika sötsugen längre. Nu kanske jag kan få ordning på sötsuget och få ut lite slask från kroppen!