8/10/2013

Ris till vårdcentralen

Igår ringde jag min vårdcentral för att jag misstänkte att jag hade fått urinvägsinfektion. Nu för tiden räcker det med att man säger sina symptom och så skriver en läkare ut ett recept på antibiotika. Men eftersom det är tredje gången för mig bara i år så vill de att jag skulle komma in och göra en odling. Jag förklarade att jag var bortrest och att jag kände igen alla symtom, jag har ju haft det minst femtio gånger - utan att överdriva. Nej, de ville inte skriva ut något och sa att jag skulle söka vård där jag var. Jag försökte förklara igen att jag har endometrios, att jag redan har gjort en massa odlingar och varit hos urolog, och att detta är väldigt vanligt för mig. En glasklar symptom! Nej, de ville inte skriva ut något. Du får komma på måndag eller söka vård i den staden jag befinner mig i. Då var det fredag eftermiddag och jag hade ingen lust att sitta arton timmar i något väntrum.

Sedan är det ju så att urinvägsinfektion går över av sig själv, så länge man dricker mycket, kissar och härdar ut. Nu har jag tagit full dos Alvedon sedan i onsdags och det känns lite bättre. Det klart att det är skönare att ta antibiotika och bli av med det snabbare. Men jag kan vara lite tjurskallig av mig och tänkte härda ut det ändå. Om de inte förstår sig på min sjukdom eller ens kan ta sig tid att läsa igenom min journal, ja då faan får det vara! Det är sådant här jag kan bli så galen på, tack vården för er okunskap!